En música,
la dinàmica es
refereix a les gradacions de la intensitat del so musical.
Hi ha almenys vuit indicacions de dinàmica (gradacions de la
intensitat de la música), començant des d'un so molt fluix o
intens, fins a un so molt fort.
No
obstant això, l'execució dels matisos són totalment subjectius i,
per tant, depenen en bona mesura de la condició emocional del
músic i de l'estil
o període històric corresponent
a l'obra, a més de la forma de consideració personal davant aquesta
dinàmica. No hi ha cap forma racional de mesurar la dinàmica del
so.
Per
diferenciar el grau d'intensitat sonora es fan
servir símbols (p, mp, f,
etc.), els quals són col·locats sota el pentagrama de
forma abreujada (amb lletra cursiva i negreta), i precisament sota la
nota on comença aquesta dinàmica.
Canvis graduals
Hi
ha paraules que s'utilitzen per indicar els canvis graduals en el
volum. Les dues més comuns són crescendo, de
vegades abreujat com cresc, que significa "arribar
gradualment a més fort", idiminuendo vegades
abreujat com a dim i decresc respectivament,
que significa "arribar a poc a poc a més suau". Hi ha
també uns signes anomenats "reguladors", que s'utilitzen
per a representar aquestes paraules (vegeu imatge). Si les línies
s'uneixen a l'esquerra, la indicació és arribar a més fort; en
canv si s'uneixen a la dreta significa arribar a més suau. La
següent notació indica la música a partir moderadament fort, a
continuació, a poc a poc cada vegada més forta i a poc a poc més
tranquil.
Escolta les següents audicions i segueix els musicogrames, fixant-te en les dinàmiques, tant uniformes com progressives:
5a Sinfonia Beethoven 1r moviment
La Primavera Vivaldi
Sinfonia de los Juguetes L. Mozart
El Vuelo del Moscardón N. Rimsky-Korsakov
Observa les següents partitures i senyala les dinàmiques uniformes i progressives:
Línea dels temps dels grans compositors musicals
BARROC
1700-1750
Antonio
Vivaldi
Antonio
Lucio Vivaldi (Venècia, 4 de març de 1678 - Viena, 28 de juliol de
1741) va ser un compositor i músic del Barroc tardà.
J.S.
Bach
Johann Sebastian
Bach (Eisenach, Turingia, 21 de març de 1685 – Leipzig, 28 de
juliol de 1750) va ser un organista, clavecinista i
compositor alemany de música del Barroc, membre d'una de les
famílies de músics més extraordinàries de la història (amb més
de 35 compositors famosos i molts intèrprets destacats).
Handel
Georg Friedrich
Händel (Trobi, 23 de febrer de 1685 – Londres, 14 d'abril de 1759)
va ser un compositor d'origen alemany, posteriorment nacionalitzat
anglès, considerat una dels cims del Barroc i un dels més influents
compositors de la música occidental i universal. En la història de
la música, és el primer compositor modern en haver
adaptat i enfocat la seva música per a satisfer els gustos i
necessitats del públic, en comptes dels de la noblesa i dels
mecenes, com era habitual.
CLASSICISME
1750-1800
Haydn
Franz
Joseph Haydn (31 de març de 1732 – 31 de maig de 1809) va ser un
compositor austríac de música clàssica. És un dels màxims
representants del període classicista, a més de ser conegut com el
«Pare de la simfonia» i el «Pare del quartet de corda» gràcies a
les seves importants contribucions a tots dos gèneres. També va
contribuir en el desenvolupament instrumental del trio per a piano i
en l'evolució de la forma sonata.
Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart,(Salzburg,
Àustria; 27 de gener de 1756 –Viena, Àustria; 5 de desembre de
1791), va ser un compositor i pianista austríac, mestre del
Classicisme, considerat com un dels músics més influents i
destacats de la història.
ROMANTICISME
1800-1850
Beethoven
Ludwig van
Beethoven (Bonn, Alemanya, 16 de desembre de 1770[1] – Viena,
Àustria, 26 de març de 1827) va ser un compositor, director
d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre,
cronològicament, des del període clàssic fins a inicis del
romanticisme musical.
Paganini
Niccolò Paganini,
(Gènova, 27 d'octubre de 1782 – Niça, 27 de maig de 1840) va ser
un violinista, violista, guitarrista i compositor italià,
considerat entre els més famosos virtuosos del seu temps, reconegut
com un dels millors violinistes que hagin existit, amb oïda absoluta
i entonació perfecta, tècniques d'arc expressives i nous usos de
tècniques de staccato i pizzicato.
Schubert
Franz
Peter Schubert (Viena,
31 de gener de 1797 – ibídem, 19 de novembre de 1828) va ser un
compositor austríac, considerat com un dels continuadors del
Romanticisme musical iniciat per Beethoven. Gran compositor
de lieder(breus composicions per a veu i piano, antecessor de la
moderna cançó), així com de música per a piano, de cambra i
orquestral.
Chopin
Fryderyk Franciszek Chopin
( Żelazowa Wola,
Polònia, 22 de febrer[nota 3] o 1 de març de 1810 — París, 17
d'octubre de 1849) va ser un compositor i virtuós pianista polonès.
És considerat com un dels més importants de la història. La seva
perfecta tècnica, el seu refinament estilístic i la seva elaboració
harmònica han estat comparades històricament amb les
de Johann Sebastian
Bach, Franz Liszt i Ludwig van
Beethoven per la seva perdurable influència en la música de temps
posteriors. L'obra de Chopin representa el Romanticisme musical en el
seu estat més pur.
1850-1900
Verdi
Giuseppe Fortunino Francesco
Verdi (La Roncole, Busseto, 10 d'octubre de 1813 – Milà,
27 de gener de 1901), compositor romàntic italià d'òpera del segle
XIX. El més notable compositor d'òpera italiana i pont entre
el belcanto de Rossini, Donizetti i Bellini i
el corrent del verisme i Puccini. Autor d'alguns dels títols
més populars del repertori líric, com els que componen la seva
trilogia popular o romàntica: Rigoletto, La traviata i Il trovatore
i les obres mestres de la maduresa com Aida, Don Carlo, Otello i
Falstaff.
Wagner
Wilhelm Richard
Wagner (Leipzig, Regne de Saxònia, Confederació del Rin, 22 de
maig de 1813 – Venècia, Regne d'Itàlia, 13 de febrer de 1883) va
ser un compositor, director d'orquestra, poeta, dramaturg i teòric
musical alemany. La seva figura ha passat a la posteritat
principalment per les seves òperes (també qualificades com a
«drames musicals») en les quals, a diferència d'altres grans
compositors, assumeix també l'escenografia i el llibret.
Strauss
Johann Strauss
II (en alemany: Johann StraussSohn, Johann Strauss fill)
(25 d'octubre de 1825, St. Ulrich, Viena - 3 de juny de 1899,
Viena) va ser un compositor austríac conegut especialment pels seus
valsos, com El Danubi Blau. Fill del compositor Johann Strauss
I i germà dels compositors Josef Strauss
i Eduard Strauss, Johann II
és el més famós de la família Strauss. Va ser conegut en la seva
vida com "el rei del vals" i a ell es deu en gran manera la
popularitat del vals a la Viena del segle XIX. Va revolucionar el
vals, elevant-lo d'una dansa pagesa a una d'entreteniment apta per a
la Cort Real dels Habsburg. Les seves obres gaudeixen de major
popularitat que les dels seus predecessors, com el seu pare
i JosefLanner. Algunes de les seves polcas i
marxes són també molt conegudes, així com la seva
opereta Die Fledermaus (La
Ratapinyada).
Brahms
Johannes Brahms (Hamburg,
7 de maig de 1833 - Viena, 3 d'abril de 1897) va ser un pianista i
compositor alemany del Romanticisme.
Tchaikovsky
(25
de abril jul./ 7 de maig de 1840 – 25 de octubre jul./ 6
de novembre de 189) va ser un compositor rus del període del
Romanticisme. És autor d'algunes de les obres de música clàssica
més famoses del repertori actual, com per exemple els ballets El
llac dels cignes i El trencanous, l'Obertura 1812, el Primer concert
per a piano, diverses simfonies i l'òpera Eugenio Oneguin.
En el següent apartat, els compositors serem nosaltres mateixos, ja que mitjançant el programa MUSESCORE (programa d'escriptura musical) compondrem una melodia amb acompanyament amb diversos instruments de percussió.
En els següent enllaços tens un tutorial de com funciona aquest programa i també per poder instal·lar-lo. Sort i que disfrutes amb la teua composició!!!!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario