miércoles, 8 de mayo de 2019

Unitat 9: La música escrita


En música, la dinàmica es refereix a les gradacions de la intensitat del so musical. Hi ha almenys vuit indicacions de dinàmica (gradacions de la intensitat de la música), començant des d'un so molt fluix o intens, fins a un so molt fort.
No obstant això, l'execució dels matisos són totalment subjectius i, per tant, depenen en bona mesura de la condició emocional del músic i de l'estil o període històric corresponent a l'obra, a més de la forma de consideració personal davant aquesta dinàmica. No hi ha cap forma racional de mesurar la dinàmica del so.
Per diferenciar el grau d'intensitat sonora es fan servir símbols (pmpf, etc.), els quals són col·locats sota el pentagrama de forma abreujada (amb lletra cursiva i negreta), i precisament sota la nota on comença aquesta dinàmica.





Canvis graduals

Hi ha paraules que s'utilitzen per indicar els canvis graduals en el volum. Les dues més comuns són crescendo, de vegades abreujat com cresc, que significa "arribar gradualment a més fort", idiminuendo vegades abreujat com a dim i decresc respectivament, que significa "arribar a poc a poc a més suau". Hi ha també uns signes anomenats "reguladors", que s'utilitzen per a representar aquestes paraules (vegeu imatge). Si les línies s'uneixen a l'esquerra, la indicació és arribar a més fort; en canv si s'uneixen a la dreta significa arribar a més suau. La següent notació indica la música a partir moderadament fort, a continuació, a poc a poc cada vegada més forta i a poc a poc més tranquil.




Escolta les següents audicions i segueix els musicogrames, fixant-te en les dinàmiques, tant uniformes com progressives:



5a Sinfonia Beethoven 1r moviment 




La Primavera Vivaldi



Sinfonia de los Juguetes L. Mozart



El Vuelo del Moscardón N. Rimsky-Korsakov



Observa les següents partitures i senyala les dinàmiques uniformes i progressives:







Línea dels temps dels grans compositors musicals



BARROC



1700-1750



Antonio Vivaldi

Antonio Lucio Vivaldi (Venècia, 4 de març de 1678 - Viena, 28 de juliol de 1741) va ser un compositor i músic del Barroc tardà.



J.S. Bach

Johann Sebastian Bach (Eisenach, Turingia, 21 de març de 1685 – Leipzig, 28 de juliol de 1750) va ser un organista, clavecinista i compositor alemany de música del Barroc, membre d'una de les famílies de músics més extraordinàries de la història (amb més de 35 compositors famosos i molts intèrprets destacats).


Handel

Georg Friedrich Händel (Trobi, 23 de febrer de 1685 – Londres, 14 d'abril de 1759) va ser un compositor d'origen alemany, posteriorment nacionalitzat anglès, considerat una dels cims del Barroc i un dels més influents compositors de la música occidental i universal. En la història de la música, és el primer compositor modern en haver adaptat i enfocat la seva música per a satisfer els gustos i necessitats del públic, en comptes dels de la noblesa i dels mecenes, com era habitual.

CLASSICISME


1750-1800


Haydn

Franz Joseph Haydn (31 de març de 1732 – 31 de maig de 1809) va ser un compositor austríac de música clàssica. És un dels màxims representants del període classicista, a més de ser conegut com el «Pare de la simfonia» i el «Pare del quartet de corda» gràcies a les seves importants contribucions a tots dos gèneres. També va contribuir en el desenvolupament instrumental del trio per a piano i en l'evolució de la forma sonata.


Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart,(Salzburg, Àustria; 27 de gener de 1756 –Viena, Àustria; 5 de desembre de 1791), va ser un compositor i pianista austríac, mestre del Classicisme, considerat com un dels músics més influents i destacats de la història.

ROMANTICISME

1800-1850


Beethoven

Ludwig van Beethoven (Bonn, Alemanya, 16 de desembre de 1770[1] – Viena, Àustria, 26 de març de 1827) va ser un compositor, director d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre, cronològicament, des del període clàssic fins a inicis del romanticisme musical.



Paganini

Niccolò Paganini, (Gènova, 27 d'octubre de 1782 – Niça, 27 de maig de 1840) va ser un violinista, violista, guitarrista i compositor italià, considerat entre els més famosos virtuosos del seu temps, reconegut com un dels millors violinistes que hagin existit, amb oïda absoluta i entonació perfecta, tècniques d'arc expressives i nous usos de tècniques de staccato i pizzicato.


Schubert

Franz Peter Schubert (Viena, 31 de gener de 1797 – ibídem, 19 de novembre de 1828) va ser un compositor austríac, considerat com un dels continuadors del Romanticisme musical iniciat per Beethoven. Gran compositor de lieder(breus composicions per a veu i piano, antecessor de la moderna cançó), així com de música per a piano, de cambra i orquestral.


Chopin

Fryderyk Franciszek Chopin ( Żelazowa Wola, Polònia, 22 de febrer[nota 3] o 1 de març de 1810 — París, 17 d'octubre de 1849) va ser un compositor i virtuós pianista polonès. És considerat com un dels més importants de la història. La seva perfecta tècnica, el seu refinament estilístic i la seva elaboració harmònica han estat comparades històricament amb les de Johann Sebastian Bach, Franz Liszt i Ludwig van Beethoven per la seva perdurable influència en la música de temps posteriors. L'obra de Chopin representa el Romanticisme musical en el seu estat més pur.


1850-1900



Verdi

Giuseppe Fortunino Francesco Verdi (La Roncole, Busseto, 10 d'octubre de 1813 – Milà, 27 de gener de 1901), compositor romàntic italià d'òpera del segle XIX. El més notable compositor d'òpera italiana i pont entre el belcanto de Rossini, Donizetti i Bellini i el corrent del verisme i Puccini. Autor d'alguns dels títols més populars del repertori líric, com els que componen la seva trilogia popular o romàntica: Rigoletto, La traviata i Il trovatore i les obres mestres de la maduresa com Aida, Don Carlo, Otello i Falstaff.


Wagner

Wilhelm Richard Wagner (Leipzig, Regne de Saxònia, Confederació del Rin, 22 de maig de 1813 – Venècia, Regne d'Itàlia, 13 de febrer de 1883) va ser un compositor, director d'orquestra, poeta, dramaturg i teòric musical alemany. La seva figura ha passat a la posteritat principalment per les seves òperes (també qualificades com a «drames musicals») en les quals, a diferència d'altres grans compositors, assumeix també l'escenografia i el llibret.


Strauss

Johann Strauss II (en alemany: Johann StraussSohn, Johann Strauss fill) (25 d'octubre de 1825, St. Ulrich, Viena - 3 de juny de 1899, Viena) va ser un compositor austríac conegut especialment pels seus valsos, com El Danubi Blau. Fill del compositor Johann Strauss I i germà dels compositors Josef Strauss i Eduard Strauss, Johann II és el més famós de la família Strauss. Va ser conegut en la seva vida com "el rei del vals" i a ell es deu en gran manera la popularitat del vals a la Viena del segle XIX. Va revolucionar el vals, elevant-lo d'una dansa pagesa a una d'entreteniment apta per a la Cort Real dels Habsburg. Les seves obres gaudeixen de major popularitat que les dels seus predecessors, com el seu pare i JosefLanner. Algunes de les seves polcas i marxes són també molt conegudes, així com la seva opereta Die Fledermaus (La Ratapinyada).


Brahms

Johannes Brahms (Hamburg, 7 de maig de 1833 - Viena, 3 d'abril de 1897) va ser un pianista i compositor alemany del Romanticisme.


Tchaikovsky

(25 de abril jul./ 7 de maig de 1840 – 25 de octubre jul./ 6 de novembre de 189) va ser un compositor rus del període del Romanticisme. És autor d'algunes de les obres de música clàssica més famoses del repertori actual, com per exemple els ballets El llac dels cignes i El trencanous, l'Obertura 1812, el Primer concert per a piano, diverses simfonies i l'òpera Eugenio Oneguin.












En el següent apartat, els compositors serem nosaltres mateixos, ja que mitjançant el programa MUSESCORE (programa d'escriptura musical) compondrem una melodia amb acompanyament amb diversos instruments de percussió.
En els següent enllaços tens un tutorial de com funciona aquest programa i també per poder instal·lar-lo. Sort i que disfrutes amb la teua composició!!!!!



No hay comentarios:

Publicar un comentario