Que és el cant gregorià?
Després
de la caiguda de l’Imperi Romà (segle V), la litúrgia cristiana
es va anar separant en diferents ritus segons cada país.
Per
tal de tornar a donar un sentit d’unitat al cristianisme, el
papa Gregori I (540-604) va treballar durant el seu
pontificat (590-604), per tal de recopilar els cants dels primers
cristians, deixant de banda les innovacions que cada lloc havia anat
afegint.
Aquests
cants, que es van anar recopilant al llarg de dos segles, van ser els
propis i únics de l’Església cristiana durant gran part de l’Edat
Mitjana, i encara avui s’utilitzen en algunes esglésies i
monestirs.
En
honor del papa Gregori I els anomenem cants gregorians.
Característiques del cant gregorià
- És un cant religiós.
- És anònim.
- És monòdic, és a dir es canta a l’uníson.
- També s’anomena cant pla pel dibuix de la seva única línia melòdica, gairebé sense salts i amb un àmbit que no arriba a l’octava.
- Utilitza els modes
- El ritme de la música ve donat pel propi ritme de les síl·labes.
- Es canta sempre en llatí, l’idioma de l’església catòlica.
- Cantat per homes.
- Sense acompanyament instrumental, a capella.
Els modes gregorians
Els
modes gregorians medievals són un sistema especial d’escales
(derivats dels modes grecs).
Cada
mode es caracteritza per la seva nota final, amb la qual
comença i acaba, i per la nota tenor, la segona més
important.
El
mode més característic i utilitzat va ser el mode de re,
també anomenat primer mode o mode dòric:
Pare nostre (de llatí, Pater noster) és el nom d'una oració que va ensenyar Jesús de Natzaret en l'episodi del Sermó de la muntanya com a exemple d'oració per adreçar-se a Déu. Aquesta oració forma part de la misa.
Activitats
1- Indica
si les afirmacions següents sobre el cant gregorià Pater Noster són
vertaderes o falses.
a)
Hi intervenen veus sense acompanyament d’instruments, és a dir, és
un cant a cappella.
b)
Es tracta d’un cant d’una sola melodia cantada a l’uníson: és
monòdic.
c)Té
un ritme regular amb pulsacions molt intenses.
d)
Es tracta d’una música solemne que està al servei del text.
e)
S’hi detecten contrastos bruscos, de molt fort a molt suau.
f)
El text està en llatí i és de contingut religiós.
g)
La melodia no fa grans salts d’intervals.
h)
Fa servir una nota musical per a cada síl·laba: és síl·làbic.
i)
Utilitza un extens grup de notes sobre una sola síl·laba del text:
és melismàtic.
Polifonia:
el descobriment del cant a diverses veus.
Al
segle IX es va crear un nou recurs per al cant anomenat organum,
que consisteix en afegir al cant gregorià una segona veu, que
consisteix en la mateixa melodia però apujada o abaixada una quarta
o una cinquena. Aquesta segona veu serveix per aportar més
solemnitat a aquests cants eclesiàstics.
Cap al segle XIII neix la polifonia, que és un cant a diverses veus practicat primerament a la catedral de Nôtre-Dame, a París.
Cap al segle XIII neix la polifonia, que és un cant a diverses veus practicat primerament a la catedral de Nôtre-Dame, a París.
En
el moment que s’afegeixen altres veus, neix el cant a diverses
veus, és a dir, la polifonia. Al segle XII es practica a la catedral
de Notre-Dam de París, on van treballar els compositors Léonin i
Pérotin, i un gran nombre d’artistes dels quals no es coneix el
nom.
LA MONODIA PROFANA: MÚSICA TROBADORESCA
Activitats
2- Observa
la notació gregoriana del manuscrit i digues si les afirmacions
següents són vertaderes o falses.
a)
Hi ha signes de mesura.
b)
La notació és quadrada.
c)
Fa servir el pentagrama.
e)
Hi ha indicacions de compàs i de mètrica.
3- Hi
trobareu tot un seguit d’activitats preparades per MªJesús Camino
sobre la música
a l’Edat Mitjana.
Hi ha partitures, activitats sobre les partitures, enllaços a
audicions musicals, preguntes sobre la música a l’Edat Mitjana…
El títol del treball és “Recorriendo la Història a través de la
Interpretación musical”.
Música
Profana
Paral·lelament
a la música religiosa, s’estava desenvolupant la música
profana o trobadoresca. No coneixem gaires mostres de
cançons profanes de l'edat mitjana anteriors al s.XI.
La música
trobadoresca, fou creada pels trobadors per
acompanyar les seves poesies, des de finals del s. XI fins a finals
del s.XIII. Aquestes poesies eren generalment dels gènere
amorós per lloar i idealitzar la dama, però també tractaven altres
temes com la natura, la política, la moral o les gestes heroiques. Els
trobadors eren poetes-músics normalment de famílies nobles que
escrivien versos d'amor i cançons de temes diversos i els posaven
música. Els centres més importants eren Itàlia, Alemania i
Provença. Els primers trobadors eren d'Occitània (sud de França).
Els trobadors catalans segueixen els provençals fins al punt que, en
aquells temps, el provençal era la llengua galant a Catalunya i en
provençal s'escrivien els poemes.
El
primer poeta-compositor que va escriure en llengua vulgar, és adir
que no ho va fer en llatí, va ser Guillem IX d'Aquitània de qui es
conserven onze cançons en llengua d'oc.
Coneixem
el nom d'uns tres-cents cinquanta trobadors. vint-i-quatre dels quals
són catalans. Cal destacar Guillem de Berguedà (s.XII), Guillem de
Cabestany (s.XII-XIII) i Cerverí de Girona (s.XIII), conegut també
amb el nom de Guillem de Cervera.
Escolta
una canço trobadoresca de Berenguer de Palou: Tant m'abelis
Gràcies
als joglars, pobres cantaires ambulants, aquestes poesies dels
trobadors arribaven al públic, el qual era en gran part privat de la
lectura, no solament per motiu de l’analfabetisme, sinó per la
raresa i el gran preu del llibre manuscrit.
De
vegades els joglars s'acompanyaven amb el llaüt o l'arpa,
instruments de corda que estaven prohibits a les esglésies.
El joglar
de gestes, a càrrec del qual anava la recitació d’obres molt
extenses, havia de tenir bona memòria i molt d’enginy per
suplir-la amb la improvisació i no calia que fos un músic expert,
perquè la melodia de les poesies era monòtona i simple.
El joglar
de lírica, a càrrec del qual anava la difusió de peces breus
de trobadors o de poetes cultes, havia de ser rigorosament fidel a
una lletra, a vegades filigranada i subtil i a una tonada molt
elaborada.
A
vegades, hi havia clergues que després d'abandonar la vida religiosa
es dedicaven a fer de joglars. Se'ls anomenava goliards. Aprofitant
la seva superioritat cultural, cantaven i recitaven en llatí i en
llengua vulgar i tenien un repertori molt variat que anava del més
pur refinament a la poesia més grollera. Ens han arribat
alguns cançoners manuscrits dels goliards; els més famós el
dels Carmina Burana que conté cançons
religioses, polítiques, morals, eròtiques i satíriques pertanyents
, la majoria al segle XII.
També
podem donar una pinzellada als ministrils que des
dels inicis va ser sinònim de joglar, era un músic dedicat quasi
per complet a la interpretació, ja que el compositor de les peces
era el trobador. Podem dir, per tant, que els ministrils provenen de
l’evolució dels joglars, la desaparició del nom de joglar pel de
ministril ja s’havia iniciat a França a finals del s. XII. La
figura del joglar havia caigut en desgràcia i el seu nom ja no
s’utilitzava. La decadència dels joglars, pròpia de la
desaparició trobadoresca dóna pas a Catalunya a l’entrada dels
ministrils o també anomenats ministrers els quals a la segona meitat
del segle XVI substitueixen per complet als joglars.
Activitats
4- Hi trobareu tot un seguit d’activitats preparades per MªJesús Camino sobre la música a l’Edat Mitjana. Hi ha partitures, activitats sobre les partitures, enllaços a audicions musicals, preguntes sobre la música a l’Edat Mitjana… El títol del treball és “Recorriendo la Història a través de la Interpretación musical”.
La textura
La
textura és la qualitat sonora global que percebem en escoltar les
diferents línies melòdiques d'una peça, anomenades també veus
encara que estiguin tocades per instruments.
Les
textures musicals més comunes són:
Monofònica
Una
sola línea melòdica, ja siga interpretada per una o per diferents veus o instruments a la vegada.
Homofònica
Diferents melodies que tenen diferent altura però es mouen al mateix ritme.
Polifònica
Diferents
melodies que avancen independents, o bé imitant-se unes a les
altres.
Melodia
acompanyada
Una
melodia principal acompanyada per altres melodies secundàries o
acords.
Alguns
enllaços per estudiar i repassar la textura musical:
En
el primer trobareu una presentació de Slideshare que inclou algunes
preguntes dels exemples musicals proposats.
En el segon trobareu un mapa conceptual realitzat per Maria Jesús Camino.
Ara per finalitzar aquesta Unitat interpretarem amb instruments Orff, flauta i percussió aquesta dansa medieval.
No hay comentarios:
Publicar un comentario